2012. november 14., szerda

7+1 dolog, amiért nem iszom tehéntejet


1.) Mert károsítja a bélfalat;
2.) mert behatol a szervezetbe, és összezavarja az egyensúlyát;
3.) mert a kisbocinak élete egy rövid szakaszában tartalmaz növekedési tápanyagot, ahogy egy csecsemőnek az anyatej;
4.) mert nagy inzulinválasszal reagál rá a szervezet;
5.) mert a tejfogyasztás növeli a mell-, petefészek-, méh-, prosztata-, vastagbél-, hasnyálmirigy- és veserák kockázatát;
6.) mert meddőséget okozhat;
7.) mert köze van az autoimmun betegségekhez
+1.) mert már nem ízlik, sőt kifejezetten büdösnek érzem a szagát.

AKKOR MÉGIS, MIÉRT MONDJÁK AZT, HOGY A TEJ EGÉSZSÉGES?

Szendi Gábor a könyveiben többször rávilágít, hogy abban az időben, amikor az embereknek elegendő hús, zöldség és gyümölcs állt rendelkezésükre, eszük ágában sem volt más állat tejét lefejni és meginni. Azonban a túlnépesedés magával hozta az élelmezés szűkösségének problémáját. Találni kellett valami olyan fehérjeforrást, ami gyorsan, nagy tételben előállítható, árulható.


MIT IGYUNK TEJ HELYETT?
  • Kókusztejet, ez édesebb ízvilág, sok helyen árulják már (nagyobb ABC-k, bioboltok, arab és távol-keleti boltok)
  • Kesudiótejet, ez natúr ízvilág, és leginkább ez hasonlít a tehéntej és -tejszín állagára, ízére. ITT találod a receptjét, villámgyors elkészíteni otthon.
  • Mandulatejet, bár nekem kicsit keserű és marcipános egy kávéhoz.
  • Máktejet, diótejet is szoktak készíteni, de én még ezeket nem próbáltam.
A különböző gabonafélékből (pl. zab, rizs) és a szójából készített növényi tejek nem jelentenek alternatívát a paleo étrendben, mert ezek is sok káros hatást eredményeznek az emésztőrendszerre, és a szervezet különböző gyulladási folyamatait idézhetik elő.

 Igen, tudom... és hogy állunk a sajtokkal? Hát, ezt valószínűleg én sem tudnám elhagyni... Jó hír éppen ezért, hogy a sajtok terén van egy kis kompromisszum a paleo étrendben, ugyanis a kemény- és félkemény sajtok, pl. parmezán, Grana Padano, egyéb kemény olasz sajtok, és pl. a Cheddar sajt Szendi Gábor és Mezei Elmira szerint fogyaszthatók, mert az elkészítésük során a legkárosabb anyagok távoznak belőlük. De nem mindennapi fogyasztásra ajánlják ezeket a sajtokat sem, sőt, azt gondolom, hogy itt különösen érvényes a saját felelősségre való majszolgatásuk.
 
JÓ, DE AKKOR MI LESZ A CSONTJAINKKAL? - hangzik a következő teljesen logikus kérdés. A csontjaink egészsége a KALCIUMEGYENSÚLY függvénye, azaz milyen arányban marad a szervezetben a bevitt ásványi anyag. Az 1966-2007 közötti (41 éves!) vizsgálat a fehérjefogyasztás és a csonttörés kockázatát vizsgálta. Arra jutottak, hogy minél nagyobb a fehérjefogyasztás, annál nagyobb a csonttörés esélye. Ami gátolja a kalcium felszívódását, az, ha a szervezetünk nincs egyensúlyban, mert tejterméket, gabona- és babféléket fogyasztunk, amelyek különböző gyulladásokat, emésztési nehézségeket generálnak.

A Harvard Egyetem Közegészségügyi Intézete NEM ajánlja, hogy az egészséges, kiegyensúlyozott (napi 300 milligramm kalciumot tartalmazó) táplálkozás mellett - ami növényi forrásból tökéletesen fedezhető -, még pluszként két-három pohár tejet megigyunk naponta, hogy a tudományos napi adag - az 1000-1200 milligramm kalcium - meglegyen. Ahogy azt sem ajánlja - mert nem tartja bizonyítottnak -,  hogy a napi két-három pohár tej hasznos lenne a csonttörések ellen, sem azt, hogy biztonságos lenne egyéb (pl. petefészekrák, posztatarák) kockázatnövelő hatásait is figyelembe véve.

A sok ZÖLDSÉG, GYÜMÖLCS és MAGVAK amellett, hogy igen sok kalciumot tartalmaznak, rengeteg bennük a kálium és magnézium is. Ez utóbbiak serkentik a kalcium felszívódását és megtartását egyaránt. Sőt, a kálium szó szerint gátolja a kalcium ürülését. Ezzel szemben a hagyományos étrend (pl. tejtermékek, gabonafélék, túlzott húsfogyasztás) extrém nagy vitaminmennyiség bevitele mellett sem hagyja hasznosulni ezt a csonterősítő ásványi anyagot.


MIBEN VAN ÁTLAG FELETTI KALCIUM?
1.     A sötétzöld levelű zöldségfélékben, pl. brokkoli, saláták, spenót,  stb. 
2.     A magvakban, pl. dió, mandula, kesudió, őrölt szezámmag, paradió.
3.     Egyes aszalt gyümölcsökben, pl. kiemelkedő a füge kalciumtartalma.
4.  A boglárkavirágúak rendjébe (ez komoly, így hívják!) tartozó mák őrölt vagy olaj formájában. Természetgyógyászok a mákolajat kúraszerűen is ajánlják idősebbeknek a csontok megerősítésére.


TIPP: készíthetsz kalciumos fűszerkeveréket otthon is! Őrölt szezámmagot zsiradék nélkül piríts meg mérsékelt tűzön, és keverd össze fele-fele arányban sóval. Ezt használd sóként mindenhez, így folyamatosan beviszed a szervezetedbe ezt a kalciumban nagyon gazdag magvat is.

 Az ételek mellett a SOK MOZGÁS a másik legjobb csonterősítő, tehát sétálj, sportolj, amikor csak lehetőséged adódik rá!

Kérdezhetnéd, honnan tudom ezeket ilyen biztosan. Szendi Gábor és további kutatók energiát nem kímélő munkája alapján osztottam meg Veled a fentieket. Ha kíváncsi vagy részletesebb tudományos háttérre, Szendi Paleolit táplálkozás és Paleolit szakácskönyv I., II., könyveiben mindent megtalálsz. Az akár 9 oldalas irodalomjegyzéket és forrásmegjelölést is.


De valóban, én sem lehetek 100%-ig biztos ezekben. Csak abban, amit magamon tapasztalok. És az számomra maximálisan meggyőző: nem feszül a hasam, nincs kis pocakom, amióta nem eszem tejtermékeket. Észrevétlenül és 3 hónap alatt leolvadt rólam össz. 15 kiló TARTÓSAN (!), amióta kizártam ezeket az élelmiszereket az étrendemből. Mivel a paleóban a lisztes dolgok is kiestek, ezért kizárólag nem tudom ezt a tejtermékek elhagyására visszavezetni, de elhallgatni sem szeretném, mert lehet, hogy Neked éppen ezzel segíthetek. Korábban 1 évig minden reggel kefires müzlit reggeliztem, salátával zártam a napot, kétnaponta sportoltam 1 órát: egy év alatt csak 20 dekát (!!!) kúszott lejjebb a testsúlyom, pedig lett volna miből veszíteni... Ma már büdösnek érzem a tehéntejet, feszül tőle a hasam, pedig nem vagyok paranoiás :-) Csak jelez a szervezetem, hogy már nincs rá szüksége.

Engem meggyőztek a kutatási eredmények és a saját tapasztalataim, éppen 3 éve nem iszom tejet, nem fogyasztok tejterméket, csak ha végképp nem tudom kikerülni pl. vendégségben, étteremben. Nem emlékszem, hogy voltam-e már ennél jobban! Ezt kívánom Neked is!!!

forrás: Szendi Gábor: Paleolit táplálkozás, Paleolit szakácskönyv, http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/what-should-you-eat/calcium-and-milk/

14 megjegyzés:

  1. Köszönöm ezt a megosztás, és teljesen egyet értek. Én is hasonló képpen tej, liszt és cukor mentesen táplálkozom, mosojognak is rejtam. Azonban én is érzem, hogy így sokkal jobb a közérzetem!!!! :)
    Szép napot kívánok
    Berki Árpádné

    VálaszTörlés
  2. Nagyon örülök, hogy így van, további jó egészséget kívánok!
    Üdv:
    Posta Renáta

    VálaszTörlés
  3. lophatom az én paleo blogomba? Természetesen megjelölném forrásként a Tiedet!

    VálaszTörlés
  4. Oké! Átküldöd a blogod elérhetőségét is?
    Üdv:
    Reni

    VálaszTörlés
  5. Az egészségem miatt igyekszem a paleo elvei szerint táplálkozni. Sajnos, valószínűleg allergiás vagyok a tejre. De jön a nyár, és ha a jégkrémekre és fagyikra gondolok, amit nem ehetek meg, sírhatnékom van. Csináltam otthon kókusztejből fagyit, ami nagyon finom lett, de sajnos a kókuszos dolgokat sem tudom rendesen megemészteni. A kesudió pedig szerintem nagyon drága.

    VálaszTörlés
  6. Szia!Sokat fáj a gyomrom,puffadt a hasam mindig,nem érzem jól magam....pedig nem nagyon eszem,iszom tejterméket,se fehér kenyeret...akkor mi a megoldás....a teljes elhagyása ezen dolgoknak?

    VálaszTörlés
  7. Amellett, hogy a vázoltakkal egyetértek, nem tudok eltekinteni a kérdéstől, illetve annak feltevésétől.... Mennyibe kerül mondjuk a Kesudiótej? ....mert példának okáért, maga a kesudió is eszeveszett drága, ahogy minden más paleo-val összeegyeztethető áru, húsáru, stb is.....számomra egyáltalán nem triviális, hogy az emberek döntő többsége pusztán a tájékozatlansága oltárán áldozva vagy esetleg a nemtörődömsége által (alul)motiválva nem "szokott át" az egészséges táplálkozásra.

    VálaszTörlés
  8. Szia! :) Én csináltattam egy étel-intolerancia tesztet 48 féle ételre, nekem kihozta a tejet, a tojást és a búzát. Elvileg kell tartanom egy hosszabb diétát és utána is csak részben térhetek vissza. Egyébként jobban érzem magamat, csak néha olyan nehéz tartani, de muszáj. Szerintem egyszerűbb, ha csináltatsz egy vizsgálatot.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hello! Azt én is megcsináltattam és nekem is azokra meg még sok másra jött ki magas érték. pl tojásra 70. Mennyi volt az érték ezeknél?

      Törlés
  9. Nekem az autoimmun betegsegem (csipo es gerincgyulladas) mult el tole, es a parlagfu allergiam is eltunoben van 2 ev paleozas utan. A sulycsokkenes az alap, a gluten, cukor es tej elhagyasa miatt (en most 72 kilo vagyok :) ) Aki nem hiszi, probalja ki. Elhagyni mindig lehet.

    VálaszTörlés
  10. Az élesztő a para, a fehér liszt és a cukor (tejcukor is). Ennyi. Akik ezt a hármat elhagyják, ugyanilyen szuper eredményekről számolnak be. Kb. minden candida diétás. Nem kell mindent ész nélkül elhinni, amit Szendi ír. Egy joghurt pl. nem feltétlen gáz. Viszont egy gombákkal érlelt sajt már igen, akkor is, ha Szendi rájött X év után, hogy erről nem bír lemondani, ezért kompromisszumként "megengedte", hogy kis mennyiségben fogyasszák hívei. :)

    VálaszTörlés